mandag 20. august 2007

Forgotten girls


Jeg har vært på Världskulturmuseet i Gøteborg og sett en utstilling om Trafficking. Det er en utstilling med masse informasjon, og mange historier om overgrep og seksualisert vold, men også historier om å bryte ut og å ta tak i eget liv. Og mye kunst. Av og til synes jeg at "informativ" kunst lett kan bli overpedagogisk og for fortellende, men på Världkulturmuseet synes jeg de er flinke til å sette sammen utstillingene på en måte som gjør at man ikke kommer inn i klisjeenes verden, men opplever kunsten som en selvstendig del av utstillingen. Det er flere kunstnere som stiller ut, og utstillingen blir også godt presentert på nettet. Utstillingen pågår fram til oktober, og er verdt et besøk om man er i Gøteborg. En av kunstnerne, Jill Renee Smith, har også et eget nettsted, "Forgotten girls" som jeg synes det er verdt å besøke, særlig synes jeg objektene hennes er kjempefine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar