mandag 28. januar 2008

Ny hund


Ikke en chihuahua denne gangen, men en bullterrier. Jeg har sagt noe om bullterriere før, og denne kan nok passere som broren til den forrige jeg malte. Den tredje i serien er under arbeid, og blir nok ferdig om ikke lenge.

Jeg har sagt før at jeg er redd for hunder, nesten uten unntak. Jeg er ikke redd for Sara, for hun går jeg på skole sammen med, og så har hun ingen tenner. Og om hun skulle finne på å klype meg med gommene, skal jeg nok klare å forholde meg til det. Og så er det vel med hundeangst som annen fremmedfrykt - vi er redde for en gruppe, enten det er mennesker eller dyr, bortsett fra akkurat de vi kjenner, de er egentlig ganske greie.

Selv om jeg vet at de fleste hunder sikkert er snille, klarer jeg ikke helt å tro på det i virkeligheten. Jeg ser på hunder som potensielle angripere, og de er faktisk rovdyr langt der inne. De veldig små hundene, de som ikke rekker meg lenger enn til knærne, er jeg ikke så redd for. De tenker jeg at jeg skal klare å tråkke på om de skulle gå til angrep.

En gang snakka jeg med en psykiater jeg traff i en sosial sammenheng om det å være redd for hunder. Han sa at jeg kunne jo begynne med å skrive ordet hund i sanda for å møte angsten min - og tro meg, det var alvorlig ment. Jeg orka ikke å snakke med han så veldig lenge, og siden det var på den tiden jeg fortsatt røkte, kunne jeg unnskylde meg med at jeg måtte ta en røykepause. Herregud, hadde jeg vært ikke-røyker hadde jeg sikkert begynt å røyke for å slippe unna...

OK - det å skrive hund i sanda framsto som ganske teit for meg den gangen, og gjør det forsåvidt enda. Men jeg må jo lure litt på om det er nettopp det jeg gjør, at jeg i stedet for å skrive hund i sanda maler dem, igjen og igjen. Ikke at jeg tror det hjelper akkurat, forleden dag da jeg gikk tur, gikk jeg en omvei for å slippe å gå forbi en hund som stod i bånd, inne i hagen sin.... Men kanskje, når jeg bare får nok hundebilder, tør jeg å liste meg forbi en hund i bånd....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar