torsdag 24. januar 2008

Skulptur


I to uker har vi hatt gjestelærer på Det Tverrfaglige Kunstinstitutt. Marian Heyerdahl har undervist og veiledet i det å lage former til skulptur. Hun er en travel dame, så det er ekstra morsomt at hun har tatt seg tid til å komme til skolen vår.

Det har vært to intense uker - vi har laget en skulptur i leire som vi så har brukt som utgangspunkt for å lage en gipsform. Vi har laget en enkel form, hovedsaken har vært å lære prinsippene, sånn at vi kan utvikle det videre senere hvis vi har lyst.

Jeg har laget en veldig enkel form - jeg har tatt utgangspunkt i en stein, og har tenkt at jeg vil ha noe jeg kan lage i flere materialer og også kombinere med andre former og materialer. Akkurat nå står den inne i gipsformen, og forhåpentligvis vil den falle ut helt av seg selv. Jeg vil da sitte igjen med en form jeg kan bruke til f.eks å støpe i betong - og det gleder jeg meg til.

Noe annet jeg gleder meg til, er at Marian Heyerdahls utstilling med en feminin utgave av de berømte kinesiske terrakottakrigerne kommer til Moss til sommeren, men foreløpig får vi nøye oss med å smugkikke på dem her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar