torsdag 11. februar 2010

Jeg trykker...

.
Forrige helg var jeg på kurs i rammetrykk. Agneta har allerede dokumentert kurset på en glimrende måte, så det skal ikke jeg gjøre. Ikke gjorde jeg så mye på kurset heller, siden jeg var litt syk, men jeg lærte teknikker jeg skal bruke videre, og som jeg holder på å utforske nå.

Rause Gitte lærte villig vekk teknikker i rammetrykk. Hun lot hos låne sine rammer å trykke med, og jeg trykket en av Gittes kuer. Den har akkurat samme farge som et av maleforklærne mine, så den skal bli til lommepynt.



Kurset var hovedsaklig rettet mot tekstil, naturlig nok, siden det er Gittes arena. Jeg tenker at jeg nok kommer til å trykke andre ting enn tekstil etterhvert. Her har jeg trykket greinene mine på fint malerlerret, akrylpreparert. Fargen er tekstilfarge, og jeg synes den blør for mye på dette underlaget.



Under har jeg trykket motivet "gammel" på malerlerret, men brukt farge beregnet på linotrykk. Dette synes jeg fungerer bedre enn tekstilfarge, og det har sikkert noe med underlaget å gjøre. Jeg er ikke helt fornøyd med motivet i denne ramma, jeg synes at for få detaljer er med, både i hånda med koppen og i trærne. Det er litt irriterende, særlig siden jeg ser av det aller siste motivet mitt at det fint går an å få med tynne linjer. Jeg har nok lært noe av dette - særlig at mine krav til å ha kontroll med prosessen har noe for seg.... Jeg tenker også at om jeg trykker på et tofarga underlag, kan dette bli riktig så bra, og at det uansett funker som en øvelse i trykkfsthete og fargemengde.



Her har jeg trykket "Fugletreet", først med linofarge på lerret, så på et gråmelert papir. Jeg tror jeg liker måten linofargen legger seg oppå papiret på. Dette motivet kommer jeg til å teste på forskjellige typer underlag, og med forskjellige typer farger.



Jeg hadde ingen fin trykkpute som underlag, som Gitte har, så jeg tok bare et vanlig sitteunderlag og teipa fast det jeg skulle trykke på. Ikke like stabilt, men det funka for en utålmodig dame.
Og ja, jeg tror jeg er hekta på trykk...
.

2 kommentarer:

  1. Spennende å følge med på dette. Jeg har enda ikke trykket noe mer hjemme. Jeg klarte jo og forelske meg i fargen som må bestilles helt fra Danmark... Men tenker jeg kan prøve noen andre litt tykkere farger også. Og så har jeg jo rammelim og foli nå som jeg gleder meg til å bruke mer.

    SvarSlett
  2. Jeg trykket mest for å teste om motivene funka, for egentlig har jeg ikke tid akkurat nå... Jeg må nok eksperimentere mye med farge, siden jeg nok kommer til å jobbe mest på papir. Spennende er det i alle fall, og det blir morsomt å utveksle er faringer etterhvert.

    SvarSlett