onsdag 14. mai 2008

Turid Gyllenhammar på Østlandsutstillingen


Turid Gyllenhammar, som gikk ut fra Det Tverrfaglige Kunstinstitutt i fjor, deltar på årets østlandsutstilling. Jeg skulle selvfølgelig ha skrevet om dette for lenge siden, jeg hadde tenkt å vente til jeg hadde sett utstillingen, men jeg glemte hvor travel mai måned egentlig er.

Turid deltar med en seilinstallasjon. Hun broderer bilder og tekst på seilene, som så monteres i rommet. Her møter det tradisjonelt feminine håndarbeidet seilet, som vel må sies å forbindes med mer maskuline verdier; konkurranse, utferdstrang, reise. Om teknikken er tradisjonell og harmonisk, er teksten det ikke - den framstår ofte som urovekkende og som noe som står i motsetning til trådenes myke linjer. Jeg må legge til at jeg ikke har sett installasjonen på Østlandsutstillingen, så mine betrakninger om Turids arbeid er basert på hva jeg kjenner til av hennes arbeid fra før.



Selvfølgelig skal jeg se denne utstillingen, jeg vet bare ikke helt når. Men heldigvis er det flere muligheter, akkurat nå, og fram til 8. juni vises den i Galleri ØKS i Fredrikstad. Neste utstillingsåpning finner sted i Galleri Uldloftet, Fredfoss Kulturpark i Vestfossen, Øvre Eiker, søndag 15. juni. Siste utstillingssted på østlandet er Gjøvik Kunstgalleri, Kauffeldtgården, fra 30. august.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar