fredag 1. juni 2007

Fru Mussolinis balkong



På høstutstillingen i 2006 så jeg installasjonen «Mussolinis balkong» av Hedda Leivestad og Lotte Konow Lund, som viser til gryende nyfascisme i Europa. Da jeg jobbet med min bittelille balkong, undret jeg meg over hvor fru Mussolini befant seg. Ikke bare det, men jeg undret meg over at jeg som historielærer aldri noen gang har hørt om fru Mussolini, kanskje bortsett fra i en eller annen bisetning. Hvem var hun, og hva gjorde hun? Hun het Rachaele, var født i en bondefamilie i 1890, og hun flyttet sammen med Benito Mussolini i 1910, de giftet seg i 1915. Hun fikk 5 barn, og var en modell for den fascistiske husmoren. Etter krigen ble hun arrestert, men ble løslatt etter noen måneder fordi hun var en harmløs husmor. Seinere drev hun en restaurant. Hun døde i 1979. Hvem hun var? Aner ikke. Hun var en lojal kone, og mor til mange, akkurat sånn som det fascistiske kvinneidealet sier man skal være. I min fantasi hadde hun en balkong - en bitteliten gul balkong. Og en rød komfyr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar