mandag 5. november 2007

Flere hunder, og om å jobbe i serie


Her er det flere hunder. Disse tre chihuahuaene kommer nok til å bli en del av en mye større serie med hunder malt i små formater, her 20 x 20 cm. På Det Tverrfaglige Kunstinstitutt, hvor jeg er elev, må vi ofte lage ting i serier, og det er ikke sjelden av elever er frustrerte når de får beskjed om å "lage ti til". Akkurat det har aldri vært noe problem for meg - jeg har alltid laget ting i serie - enten jeg har strikket og tovet 80 nisser til jul, eller malt 150 egg til påske.
Det er vanskelig å forklare hvorfor jeg jobber på den måten, bortsett fra det helt åpenbare - ved å lage mange blir man naturlig nok flinkere, det har med øvelse å gjøre.
Men ved å lage mange får man også tak i tingens vesen - i løpet av prosessen skjer det ofte en utvikling bortfra det man tenkte eller så for seg i startfasen, det man jobber med begynner å bli til noe annet, selv om det ikke nødvendigvis ser ut som de store endringene.
En annen ting er at noen ting skal man gjøre seg ferdig med - man bør på en måte jobbe med dem til et er tomt, til det kjennes ut som om temaet er oppbrukt, eller trenger en ny uttrykksform.
Videre er det jo sånn at ting som framstår som en del av en serie, ser "mektigere" ut enn noe som bare er en - vi setter jo ofte andre ting i gruppe, og sånn er det med det vi skaper også, det både tar seg bedre ut og framstår som tydeligere sammen med andre ting.

2 kommentarer:

  1. S� s�te de var :)
    Jeg liker fargebruken din, det er friskt og dust p� samme tid.

    Jeg liker ogs� � lage serier. Det er vel litt fordi jeg altid f�r en ide til en eller annen veriasjon n�r det f�rste bildet er ferdig.

    SvarSlett
  2. Det var en hyggelig kommentar, takk for den. Jeg fortsetter med hundene mine - det kjennes ut som om dette kan bli en laaaang serie....

    SvarSlett