fredag 8. juni 2007

Lucio Fontana

I 2006 var jeg på utstillingen "Bara färg" på Gøteborgs Kunstmuseum. Jeg gledet meg veldig til det, fordi jeg visste at et bilde av Lucio Fontana var der. Eller var det et bilde? Fontana hadde en periode da han skar hull i monokromer, og i det man skjærer hull i et lerret, går det fra å ha to dimensjoner til tre. Fontana var italiensk, og levde fra 1899 til 1968. Kunsthistorisk plasseres han i Arte Povera bevegelsen. Flere kunstnere som også plasseres der, finner du her. Grunnen til at jeg ble så fascinert av Fontana, var nok at jeg hadde en periode da jeg skar hull i alle bilder jeg jobbet med, enten det var fotografi eller monokromer på lerret. Jeg sydde riktignok igjen mange av hullene, opplevde likevel at det jeg jobbet med fikk flere dimensjoner, samtidig som det var veldig spennende å utfordre materialenes tålegrense.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar