søndag 15. september 2013

Byggeklosser: I begynnelsen

.




Jeg er mer enn gjennomsnittlig interessert i hvordan vi ser ut inni. Jeg har etter hvert en ganske stor samling medisinsk litteratur, som jeg ofte blar i. Noen ganger grøsser jeg, andre ganger smiler jeg, men stort sett er jeg forundret og imponert over hvor flotte delene vi består av er.

Tidligere har jeg brodert fostre i ulike stadier, og jeg holder på med en lang og sakte serie der jeg broderer indre organer. Kanskje jeg en gang får nok deler til å stille ut et helt menneske, hvis jeg er tålmodig nok.

Det er lenge siden jeg har tegnet. Alt for lenge siden. Jeg har bare hatt lyst til å tegne hvis det har vært for å lage skisser til annet arbeid. Så kjøpte jeg nye fine tusjer, og dermed kom tegnelysten tilbake. Det ser det ut til at det blir en ny serie av.

Jeg kunne nok like gjerne brodert motivene, men jeg ville ned i format, og da er det plundrete. Og så var det det med de nye tusjene.

Naturlig nok har jeg begynt med en eggcelle, en av de viktige byggeklossene.

I serien "Byggeklosser" går jeg enda dypere inn i kroppen enn før. Jeg ser på celler og vev, og andre små, små ting jeg finner. Jeg tar utgangspunkt i medisinsk litteratur, men siden jeg ikke skal formidle korrekt kunnskap til medisinerstudenter, gjør jeg som jeg vil med motivene mine. Jeg legger til, trekker fra, og lager mønstre.

Tegning med tusj på akvarellpapir.
Ca 11 x 11 cm.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar