søndag 1. august 2010

Kunst i Svendborg

Jeg har vært i Svendborg mange ganger, men i sommer var føste gang jeg besøkte kunstforeningen der, SAK. Det angrer jeg ikke på. Sommerens utstilling, KROP, var spennende og utrykksfull, og jeg fikk se nærmere på kunstnere jeg bare så vidt har hatt kjennskap til.

Lars Calmars skulpturer var det som tok mesteparten av plassen. Han framstiller kroppen som den er, hos helt vanlige mennesker, og man ser hvordan alderen setter spor. Og jeg tenker at dette er så nakent som noe kan bli, her er ingenting retusjert, både tyngdekraftens virkning og alle rynker som samler seg i livet får være med. Likevel føler jeg meg ikke som en kikker, her er både humor og varme, og figurene kikker tilbake på meg, helt uten skam.


En av Lars Calmars håndverkere

To eldre damer



Fra serien rockere

 
Juleplatte. Denne er bare en del av en stor serie.

 Kasper Holten er representert med flere skulpturer, men det som gjorde størst inntrykk på meg, var verket "Minder fra et moderat fysisk pres", hvor førti hoder i leire er utsatt for lemlestelse/press i større eller mindre grad. I tillegg til de "ødelagte" skulpturene, var filmatiseringen av prosessen en del av verket.


Kasper Holten, Minder fra et moderat fysisk præs





Maria Rubinke var en del av utstillingen "Holy Toy" som ble vist på Haugar denne våren. Hennes skulpturer er så ettertraktet, fortalte den hyggelige museumsvakten, at alt som var på denne utstillingen var utlånt fra kjøperne. Rubinkes figurer er vakre og fasinerende i all sin groteskhet.

Maria Rubinke: Wannabe Cinderella


Med på utstillingen var også fotografen Majken Rasmussen, som dokumenterer Rubinkes prosess.

Sommeren nærmer seg slutten. det gjør denne utstillingen også. Den står fram til 8. august, og er altså i Svendborg, på Fyn. På sida til SAK får man vite mer om denne utstillingen og kommende utstillinger. Om man er på Fyn nå denne første uka i august, er denne utstillinga noe man bør få med seg, og jeg er i alle fall helt sikker på at jeg kommer til å besøke SAK igjen.
.

2 kommentarer:

  1. Hahah Fantastisk, sku ønske æ va å så der!! :D

    Ps! DIGGE det blodige teppet du har laga

    SvarSlett