søndag 9. mai 2010

Alt kan repeteres: En slags hundeutstilling

.


Da jeg gikk tredje og siste år på Det Tverrfaglige Kunstinstitutt i Bærum, jobbet jeg en periode med å male hunder. Særlig var det chihuahuaen som var mitt motiv.


Det skjer noe med inntrykket av chihuahuaen når den blir blåst opp på lerreter som er 1 x 1 meter - det som vanligvis er smått og søtt, blir til noe litt monsteraktig og truende. Samtidig som jeg laget to store chihuahuabilder, malte jeg 100 små - 20 x 20 cm, der bare deler av hunden er tydelig, det ser ut som hunder som går ut og inn av bilder, og det hele får et litt rastløst preg.




Det rastløse tok jeg med over i fire andre bilder, to som er på 1 x 1 meter, og to som er 1 x 1.20. Lerretene er delt opp i ruter, og chihuahuaen er malt fra ulike vinkler og retninger, som puslespill, eller kanskje et sånt lite platbrett man hadde som barn, der man ved hjelp av en tom rute skulle plassere tall i rett rekkefølge.




Jeg tok med meg hundene over i tekstil, og heklet flere av dem. Igjen gjelder at en og en er de små og søte kosedyr, mens de i flokk blir til noe som, avhengig av plassering, ser mer voldsomt ut. Tanken er å lage en stor hundebæsj av byggeskum, med små, søte hunder rundt.



Hundene mine blir å se i Kurbadet i Sandefjord under Kunstpinse. De får sitt eget hjørne, rommet er ikke perfekt for installasjon, men ved hjelp av en trapp og noen skillevegger kan mye løses. Akkurat nå holder jeg på å gjøre ferdig noen små rosa heklehunder. Og til orientering: rosa hunder bæsjer også...
.

2 kommentarer:

  1. Det store bildet ditt er fantastisk. En knall ide med underfundige livsuttrykk. Mia

    SvarSlett