fredag 3. august 2012

Sjøfartsmuseet i Sandefjord

.



Sjøfartsmuseet i Sandefjord er ikke et sjøfartsmuseum. Det har vært et sjøfartsmuseum. Nå er det en bygning som skal selges. Jeg gikk nylig rundt bygget, og lekte med kameraet. Jeg likte godt at bygget så kjempestort ut når jeg gikk nært inn på veggen og så opp.




I virkeligheten er det ganske lavt. Det er ganske møkkete, også, så det er lett å glemme hvor pent det er.




Sliltt er det, også. Jeg liker at bygninger er slitt, i alle fall hvis de har stått der en stund, og denne bygningen har stått fra 1961.



 Det er nesten magisk å se opp. Jeg blir litt svimmel, og tenker at arktitekt Roar Tollnes visste hva han gjorde, han ga oss noe å se på fra alle kanter.




Litt på skrå, fikk jeg assosiasjoner til operataket. Og jeg fikk lyst til å plassere inn bittesmå modellfigurer i landskapet som oppsto. Kanskje jeg gjør det en gang, men mest sannsynlig kommer jeg bare til å tenke på det.




Fargene endrer seg med lyset, og mønsteret gir meg lyst til å tegne.




Og, ja, bygget blir snart satt til salgs. Så hvis du ønsker deg et brukt sjøfartsmuseum, og vil drive med kultur, har du sjansen nå.
.


2 kommentarer:

  1. Morsomme bilder!

    Hilsen arkitektens sønn :-)

    Tor Tollnes

    SvarSlett