fredag 2. januar 2009

Jeg tegner i 2009

.




I løpet av de tre årene jeg gikk på Det Tverrfaglige Kunstinstitutt, aksepterte jeg at det var helt greit å la meg besette av noe. Jeg har alltid jobbet i store serier, enten det har vært med strikkegreier, baking, eller som nå, tegning. Tidligere følte jeg alltid at det jeg gjorde var litt unødvendig - man trenger jo ikke å hekle 100 grytekluter, akkurat. Og de fleste trenger kanskje ikke det, men jeg trenger gjentakelsen. Jeg trenger å gjenta både teknikk, motiv og form til det setter seg både i hode og hender. Når det gjør det, kan jeg begynne å lage enkeltobjekter.

Nå tegner jeg. Joda, jeg gjør andre ting også, for å gi meg selv pauser, men akkurat nå er hovedgreia tegning, og det har vært det en stund. Jeg er rett og slett veldig forelska i fargeblyantene mine, og jeg vil være sammen med dem hver eneste dag. Og jeg jobber med en damefigur, der jeg kombinerer tegning og collage. Jeg har tenkt å lage 365 damer, og jeg har for anledningen opprettet et eget tegnebilag, "Vigdis' tegnelogg 2009", der tanken er å samle og systematisere damene.

Men innimellom tegner jeg andre ting - jeg kan ikke legge alle andre idéer til siden, da kommer jeg til å hate damene fortere enn jeg aner. Jeg lager blant annet noen små, små luebarn, selve tegningen måler bare ca 10 x 10 cm, og er ikke uventet tegnet med fargeblyant på karduspapir.

Akkurat disse to har fått et nytt hjem, men jeg planlegger flere, både med og uten kaninører.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar