lørdag 13. desember 2008

Lucia - med øynene på et fat

.



Det er hennes dag i dag, jenta som ofte blir avbildet med to øyne på et fat, her i Beccafumis versjon. Legenden sier at hun rev dem ut og gav dem til en mann som var så forelsket i øynene hennes. To nye, enda vakrere øyne, vokste ut, og Lucia ble i tillegg skytshelgen for de blinde.

Hun er forøvrig skytsehelgen for mange, på katolsk.no ramser de opp følgende:
Skytshelgen for Siracusa; for bønder, angrende prostituerte, glassmestere, kusker, syersker, salmakere, skreddere, vevere, knivsmeder, skrivere, notarer, vaktmestere og dørvoktere; i England forfattere, advokater, tjenerinner og dørselgere; for synet; for blinde, syke barn, mot øyensykdommer, legemlig og sjelelig blindhet, blødninger, halsinfeksjoner og dysenteri

Særlig det med sjelelig blindhet er jeg litt svak for, jeg synes det er stilig at det er en egen helgen for det.

Ellers synes jeg Dagbladet gir en god framstilling av Lucia, og jeg rett og slett elsker overskriften "Torturert og dømt til bordell" - i ekte dagblad-stil får man en historisk hendelse til å se ut som en dagsaktuell og sensasjonell sak. Jeg er imponert, og ser for meg potensielle overskrifter som beskriver ulike historiske kvinner og menn.... Men det er en annen sak, en annen dag.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar