mandag 9. juni 2008

Bittesmå mennesker og snegler som kunst






Jeg lar meg veldig lett fascinere av små ting. Bittesmå gravemaskiner, for eksempel, en dag vil jeg sitte i en bitteliten gravemaskin bare for å lage hull i verden. Og små mennesker og dyr - det er ikke helt uten grunn at miniatyrsoldater og chihuahuaer er noe jeg har jobbet mye med i mine år ved Det Tverrfaglige Kunstinstitutt.

En som virkelig fascinerer meg i måten å jobbe med miniatyrer på, er Slinkachu med sitt prosjekt Little People. Små miniatyrer blir malt og satt ut i verden. De miniatyrene har jeg fulgt med på en stund, men det var ikke før nylig jeg ble klar over Slinkachus snegleprosjekt - "Inner City Snail - a slow moving street art project."

Og som han sier på siden sin: No snails were harmed, they just had their homes vandalised.

Flere miniatyrer kan du se her.

.

3 kommentarer:

  1. Stilig at du har skrevet om dette: jeg kjente til sneglene, men ikke de andre - dette var gøy!

    Gleder meg til å se deg den 14.

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg har også hengt meg opp i saker i små formater...kanskje jeg sender deg en link når jeg er ferdig med mine miniatyrer som får plass i fyrstikkesker...bare for å høre hva du synes, liksom! Kjempeflott blogg du har her; Kjøkkenbenkfilosofene legger deg til i sin liste og håper det er greit?

    SvarSlett
  3. Jeg vil veldig, veldig gjerne se miniatyrene dine når de er ferdige. Og selvfølgelig er det greit at bloggen min blir lagt til - det er hyggelig å bli sett - av og til er det lett å føle seg litt usynlig.

    Jeg har også en miniatyrplan - jeg kom over noen små sorte esker med "vindu" av plast i lokket - de har ligget på vent lenge, foreløpig mangler jeg de rette tingene, men det kommer, det kommer, til høsten.

    Forøvrig har jeg stor sans for kjøkkenbenkfilosofi - kjøkkenbenken er på mange måter en undervurdert installasjon, og filosofi er på mange måter en undervurdert disiplin - og sammen må det jo bare bli bra!

    SvarSlett