onsdag 30. april 2008

Ron Mueck


I går tenkte jeg ganske mye på Mummitrollet, og jeg gikk og nynnet på "Mummitrollets vise". "Jeg er et lite troll som tror at verden kanskje er for stor", nynnet jeg, og så kom jeg til å tenke på Ron Mueck.

Ron Mueck lager kjempestore realistiske menneskefigurer. "Boy" har jeg sett på ARoS, det fantastiske kunstmuseet i Århus som alle burde besøke om de er på de kantene. Det er en opplevelse å stå ved siden av den veldig store gutten, man får en følelse av å være bitteliten, alt for liten, selv om det er sånn at det er gutten som er alt for stor.

På avstand ser "Boy" ut som om han er på vakt, og at han er veldig bekymret for noe. Når man kommer nærmere, og kikker opp under armen hans, ser man at han smiler. Det liker jeg, det tvetydige.

"A girl", den store, nyfødte babyen, har jeg aldri sett, men jeg kan forestille meg hvor mektig hun er i virkeligheten.


Flere bilder av Muecks skulpturer, kan du se her. Her finner du også et par filmsnutter. Han lager forresten miniatyrmennesker også, og de er like fascinerende som de store.

1 kommentar: