torsdag 20. mars 2008

Eggtempera - det er påske



Jeg forsøker meg med eggtempera, fordi det er påske og ferie og jeg har tid til å gjøre andre ting enn jeg pleier. Ikke radikalt andre ting, kanskje, siden mitt første bilde malt med eggtempera er en bullterrier.

Først malte jeg en bakgrunn som jeg lot tørke en stund, før jeg tegnet opp hunden min. Da jeg skulle male hvit hund på toppen, viste det seg at det hvite pigmentet mitt av en eller annen grunn ikke løste seg i eggeoljemalingen. Jeg endte derfor med å skrape farge bort i stedet, for å få fram hunden.

Nå har jeg en bakgrunn til stående, til tørk, og mange sprøsmål om hvordan jeg kan feste en hvit hund på toppen - om jeg må løse pigmentet i noe annet først, eller bruke et annet pigment, eller kanskje jeg må tegne med hvit oljestift.

I alle fall - det er en interessant erfaring å bruke eggtempera, den flyter annerledes enn jeg er vant til, og dekker annerledes. Og ikke minst - den lukter annerledes....

1 kommentar:

  1. Hei Vigdis
    Dette er min foreløpige favoritt. Og jeg gleder meg veldig til å se den i virkeligheten. Overflaten så svært så delikat ut.
    Ellen

    SvarSlett