søndag 30. september 2007

Ja, hjerne!


På skolen der jeg går, Det Tverrfaglige Kunstinstitutt, får vi av og til oppgaver som har med collage å gjøre. Jeg gjør aldri de oppgavene. Ikke fordi jeg er vrang og ikke vil (bare litt derfor), men fordi jeg rett og slett ikke forstår collagets vesen. Om jeg må lime mer enn tre papirbiter sammen, ser det rotete og meningsløst ut, eller, og det er kanskje enda verre: det blir så mye åpenbar mening i det, at det jeg lager kan gå rett inn i en eller annen organisasjons propagandamateriell. Jeg har prøvd og slitt for å få det til, og selv om jeg ikke har grått, har det plaga meg at collaget så utilgjengelig for meg. Jeg ser jo at andre klarer å lage collager som handler om form og farge uten at det ser rotete og unaturlig ut, og jeg er nok litt misunnelig på det, men har etterhvert innsett at papirklipp og limstift ikke har noe på mitt bord å gjøre. Og jeg har tenkt at det andre gjør med papir og på papir, kan jeg gjøre med objekter jeg finner rundt om kring.

Men altså - nå sitter jeg og klipper. Og limer. I alle fall litt. Jeg holder på å male en serie med hjernebilder, og plutselig kjentes det helt riktig å klippe og lime. Ikke at jeg jobber med collage, jeg tror i alle fall ikke det, det kjennes ikke helt sånn ut, men jeg klipper, og jeg limer klippene mine på et malt lerret. Kanskje det er collage, kanskje det heter noe sånn som mixed media, eller kanskje akrylmaleri med pålimt papir. Det jeg skal fram til er at plutselig oppdager jeg at også jeg kan jobbe på den måten, og forstå hvorfor formen på akkurat den hakkespetten er den riktige å bruke, og at akkurat det øyet må limes akkurat der. Og da spiller det ingen rolle hva det heter. Ikke for meg i alle fall...

4 kommentarer:

  1. Hallais!

    Alt vel håper jeg :-)

    Har du prøvd å lime først og rive etterpå (decollage?)? Kan hende det kan hjelpe til å "slippe" litt? Mulig jeg er helt på jordet nå....

    Klem Tone

    SvarSlett
  2. Trur jeg har prøvd det meste m.h.t. klipping, liming, riving... Det er bare ikke min greie, og det er greit - som en man vi kjenner sa: "Collage er ikke for deg...".
    Alt er bra - det meste i alle fall. Er du godt i gang på skolen?

    SvarSlett
  3. Møtte nesten meg selv i døra her!
    Er også 65-modell og lærer som maler på fritida. Går dessverre ikke på kunstskole, men hadde jeg hatt mulighet...
    Har heller ikke skjønt poenget med collage og tida strekker ikke til! Men såpe har jeg ingen interesse av, uten i dusjen og til håndvask da og da bryr jeg meg bare om at det lukter sånn nogen lunde :)

    Og du; flotte maleri du maler!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Har vært å kikka på siden dine, og tenker du har rett i det med å møte i døra... Jeg har også mann, barn, katt og garn... Men: jeg kunne aldri, aldri, aldri lagt ut et bilde av noe jeg hadde bakt - da hadde bakepolitiet kommet og tatt meg...

    SvarSlett