tirsdag 10. juli 2007

Tørke...

Ikke ute, akkurat, men inne i hodet mitt. Bare jeg nærmer meg en pensel, begynner jeg og klø - og ikke i fingrene - det er mer som en slags allergisk reaksjon. Men når man ikke klarer å skape noe sjøl, kan man jo nyte andres arbeid, og håpe at arbeidslysten kommer tilbake. Jeg har vært en tur i Danmark, og selvfølgelig vært innom en del museer. Jeg var en tur i Århus, og var da selvfølglig innom Aros, et av Nordeuropas største museer for moderne kunst. Og jeg var på et av mine favorittmuseer, Else Alfelt og Carl-Henning Pendersens museum i Herning - begge Cobra-malere. Museumsområdet er en opplevelse i seg selv, med flere museer, skulpturpark, geometriske haver. Jeg var også på Herning kunstmuseum, og det var litt morsomt at jeg måtte dit for å se utstillingen "Uncertain States of America" som kom dit fra Astrup Fernley. En ny opplevelse for meg var Brandts Kunsthaller i Odense, også verdt et besøk. Også der kom faktisk mange av de utstilte verkene fra Astrup Fernley. Siden det var i Horsens jeg hovedsaklig tilbrakte feriedagene mine, var jeg også på Horsens kunstmuseum. Et fint museum i en fin liten by, det er sjelden en finner museer med så høy kvalitet i norske byer på samme størrelse - verdt et besøk hvis man skulle være på de kanter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar