mandag 21. mai 2007

Tekst og tanke...


Når man skal bruke tekst som et element i kunst, er det lett å bli litt for fortellende, sånn at den som lager verket lett kan komme til å bestemme hva betrakteren skal se. Da jeg skulle velge tekster til mine tablåer/bokser, var det viktig å unngå å lage helt ferdige historier - teksten er derfor løsrevet fra "handlingen" i tablået. Jeg bruker ord som jeg på en eller annen måte synes hører sammen, det kan være ramser fra tysk grammatikk, ord fra en barneregle, tall, osv. Bare et sted falt jeg for fristelsen til å lage en virkelig fortellende tekst: en av soldatene sitter med en telefon i handa, og jeg laget en telefonsamtale med moren hans. Noen vil si at teksten sammen med figurene er meningsløs. Ja, den er kanskje det. Men å finne tekst som skaper mening til soldataktiviteter tror jeg nok jeg må overlate til noen andre....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar